Sunday, May 28, 2006

Håkan-skiva

Gjorde den här skivan till en förfest, alternativt efterfest. Medryckande, och upplagt för dans, allsång och armvev. Take it or leave it:

1. Känn ingen sorg för mig Göteborg

Första Håkan-låten, och säkert den bästa. Ge mig arsenik, pom-pom-pom; räcker till att fylla hela Avenyn med dans.

2. Jag har varit i alla städer

Trevande inledning, byggs upp; och ett jävla klimax i det här; "Hon lät tågen ta bekymren". Och; Stockholm blev aldrig min stad. Shit, alltså. Vad bra. Vad medryckande. Vad sjukt jävla bra.

3. Vi två, 17 år

"Vi är förlorare, vi två, sen vi var 17 år"... say it again.. say it again, Håkan..

4. Mitt Gulbergs kaj paradis

"Möt mig där båtarna glider ut". Total jävla feber, dans, karneval, och eufori. Hej-hej-körer. Låten som inledde de där magiska kvällarna i Lisebergshallen för några år sedan.

5. Klubbland

Senaste plattans största danshit.

6. Ramlar

Wow, jag har växt upp till den här låten, svettandes och skrikande mig hes till den här låten; ursinnigt springande genom städer till den här låten, kastande mig från bryggor och höga klippor till den här låten, vevande på armarna till den här låten, som om varje grillfest och varje bandare och varje svensk sommar med varje ljummen havsvind sjunger med i den här låten. Poff! Poff! Poff!

7. Kom igen Lena

Genialisk dänga. Lånar lite Cornelis. Call and response, fuck. Bra bara, sjukt jävla bra.

8. En vän med en bil

Hallå, festival? Tre ungdomar hängande ut genom bilen, på väg genom åkrar på landsbygden, 140 knyck, smala asfaltvägar och allsång!

9. Förhoppningar & regnbågar

"Vi kunde ha den bästa tiden i våra liv, jag tror inte vi lever så länge till."

10. Uppsnärjd i det blå

Håkan sjunger så han skriker och han skriker DEKADENS ÄR HÅRD, andas in, andas ut; och skriker MEN EVA, EVA, EVA, EVA, VI MÅSTE BÖRJA LEVA så att salivet spottas ut som snöflingor, som missiler, som bruna, vissna, löv, över Linnégatan.

11. Dom kommer kliva på dig igen

Håkans främsta bidrag till BEAT-världen. Statoil-flak och bilstölder.

12. Dom dimmiga dagarna

En The Plan-cover, och kan ni se hur alla står på rad, hand i hand, och sjunger; dimmiga dar, det där va fina dar, men jag såg aldrig riktigt var vi var, jag förlorar alla mina vänner den här gången.. dansar, dansar, sjunger, och skiter i allt. Som att det är över nu, det är över nu och alldeles för sent.

13. En midsommarnattsdröm

Radion var på, kan du digga det är Locomotion. För mycket REVOLUTION.

14. Nu kan du få mig så lätt

Säkert hans bästa låt, egentligen. Säkert hans mest medryckande, och den enda låten i världshistorien som beskriver precis hur det är att gå ensam hem på natten, från en efterfest, i soluppgång, med händerna i fickorna, sparkande stenar framför sig mellan spårvagnsspåren och balanserande på trottoarkanter, upp för kullarna på Majorna och sen ner igen.

15. Magasinsgatan

"Jag önskar att jag inte blev kär i dig, och jag önskar att jag blev mer kär i dig för det enda som gick därifrån den kvällen var telefonledningar." Stor poesi.

16. Magiskt, men tragiskt

Den där ahaaaaaa-kören efer 1:10 är stor nog att fylla hela Vatikanstaten.

17. Gråsparven när hon sover

Hur kan man vara full och inte sjunga med i det här: "När man är ung vill man va hög, när man är ung vill man va hög, man vill va hög när man är ung!". Några rader för vår generation, några rader som säger allt utan att säga någonting, så ge oss något att leva för, något att dö utav, en flaska sprit och några skivor musik.

18. Jag var bara inte gjord för dessa dar

Ett litet lån från Beach Boys I just wasn't made for these days, väl förvaltat. Kanske min Håkan-favorit. Den första Håkan-låt som jag riktigt gillade, och idag; pinsamt bortglömd och underskattad. Jag sköt en hund när jag var 5, så nu är jag en hund själv och någon borde skjuta mig. Liksom.

19. 13

Sista låten. Tryckaren. En av de finare stunderna på den senaste skivan. Meningarna på engelska, är så närgångna och så jävla ärliga att huden knottras: Säg till din far get off my back, och säg vad vi sa om att paint it black, rock 'n' roll rör aldrig dig, nej, kom tätt intill det är okej, so I can shake you...

4 Comments:

Blogger Jonas said...

Fin lista. Mycket, mycket, mycket fin. Blev inspirerad att sätta ihop en egen Håkan-lista. Tills dess går jag och nynnar på partiet i En vän med en bil mot slutet när låten är på väg mot sin absoluta topp. "Och du sa... sjuk, sjuk, sjuk...blind, blind, blind. Du måste va blind för du kan inte se. Löv som faller ner. Hur sjuk jag är." Så helt otroligt bra. Sen klingar låten ut och man tar sig för pannan och frågar sig hur man kan spela in något så sjukt bra.

2:07 PM  
Blogger Alfredo Augusto said...

oh, tack!

och din kommentar.. yes.. jag säger det som jag sagt förut.. ibland är kommentaren finare än själva texten..

peace & love

4:33 PM  
Blogger Alfredo Augusto said...

sätt gärna ihop en egen och maila in den förresten! så lägger jag upp den!

4:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wow. Du beskriver det så himla bra. Det är så sant, varenda ord. Riktigt, riktigt bra. Håkan är den ende.

4:12 AM  

Post a Comment

<< Home